kedd, július 04, 2017

A Leyland ciprusról, pár szót

A blogon, amit mostanában sokat olvasok, láttam egy képen, hogy új kertjükben van Leyland ciprus. S erről eszembe jutott az egyik angol újságcikk, amelyik nagyon jól leírja a növény hátrányait. Nagyon gyorsan nő, - s ezt nem hagyja abba akkor sem, amikor mi ezt már nagyon szeretnénk. Ha begyökeresedett, (tehát második, vagy inkább harmadik évtől, hogy elültettük), nekilát a kiadós, évenkénti akár 1 méternyi növekedésnek.




Ha nem zabolázzuk meg, amit csak évente minimum kettő, de inkább háromszoros nyírással érhető el, akkor hamarosan akár fél kertünket, s vele együtt a szomszéd fél kertjét is elfoglalhatja.
S hiába kapunk ekkor már észbe, ha durván visszanyírjuk, soha zöld ezen a részen többet már nem lesz.


Szerencsére steril, magról tehát nem szaporodik. De kevésbé tudatos kerttulajdonosok előszeretettel ültetik. Valóban olcsó, gyorsan növekszik, szél ellen, zaj ellen nyírható sövénynek alkalmas.
Csak milyen áron...
Én is ültettem 3 tövet. Az elsőtől az akkor még kölyökkutya szabadított meg, a másodikat én vettem ki még kicsiként, felmérve, hogy a kettő Leylandnak szánt helyen az egyik is alig fog elférni.
Az utolsót az említett angol cikk olvasása, s már több, létrás metszés után, komoly munka árán ástam ki, pedig épphogy elérte a 2 méteres magasságot...( a cikk: Leylandii: Love it or hate it, here's how to handle it )
Az ismert legmagasabb példány 40 m magas, és még mindig növésben van...S ez a magasság kérdése, s ott vannak még a gyökerei is. Azok sem tisztelik a kerthatárokat.
Angliában törvény is született a magasságuk szabályozására, a Leylandii Law:
Leylandii Law

Magyar nyelven:
Leyland-ciprus
Angolul a metszéséről:
Leyland cypress: pruning
When do you cut back a Leylandii-hedge?
S a fotók miatt érdemes megnézni, angol cikkek:
Neighbours’ 35 year row over 40ft leylandii comes to an end