szerda, augusztus 09, 2017

Túlzásba estem a kerti díszek terén

Pár éve kaptam néhány farönköt, s boldogan raktam le, először a tűzrakóhely köré. Ezt utóbb felszámoltam, mert nem használtam sűrűn, s nem volt szép sem.
Most ezek a rönkök a növények között vannak. Tavaly gombák kezdtek nőni az egyikből, s idén rengeteg, nagyméretű hangya jelent meg többnél is. ( Valószínűleg már eddig is ott laktak, csak jóval kevesebben.)

Ezek a szebb rönkök:






Most, (a nagy eső előtt), a nagy hőség, s a hangyák földlazító tevékenysége miatt egy gerániumom oda lett, s így elgondolkoztam, hogy talán, még sem kéne ott hagynom őket.
Egy kisebb rönköt elvettem a helyéről. De ez számos kérdést vetett fel bennem: ártalmasak valóban?
Egyáltalán kik ők? Ha kikergetem őket a rönkből mi lesz velük? Legközelebb nem tehetek le dísznek farönköt?.....

Kiderült, internetes keresgélésemre, hogy a nagy, fekete színű hangyák lóhangyának, másképpen faodvasító hangyának is nevezendők. ( Black Carpenter Ant, Camponotus herculeanus)
Alapvetően nedves, korhadó fát használnak fel lakóhelyüknek, s ebbéli munkájuk folyománya a fa üregének tágítása. A fa anyaga nem szolgál táplálékul számukra.
Kárt akkor okoznak elsősorban, ha lakóházak már nedvesség által károsodott faanyagában telepszenek meg.

Ezek az oldalak nagyon jók, bár inkább általában a hangyákról:
Wild About Ants
AntBlog